Багато з тих, хто доглядає за пенсіонерами, стикаються з їх агресією, яка проявляється у грубих необміркованих словах, образах, звинуваченнях тощо. Агресія старців може викликати роздратування у оточуючих: у членів родини, у працівники лікарень та різних інших закладів. Тому люди намагаються зменшити спілкування зі старцями, що в свою чергу ще більше дратує їх.
Пансіонат для літніх людей – це оптимальна можливість потурбуватися за своїм рідним, якщо немає фізичних або моральних сил справлятися з цією задачею самостійно. В таких закладах працюють люди, які знають чому виникає агресія та як краще на неї реагувати.
Причини агресії у старців
Однією з найчастіших причин виникнення агресивних реакцій є зменшення вироблення серотоніну через деменцію. Також літні люди дуже часто відчувають біль у суглобах, м’язах та в інших частинах тіла, що знесилює та роздратовує. Агресію можуть викликати й декотрі ліки.
Нерідко старість супроводжують такі психологічні розлади як депресія, апатія, галюцинації, маячня. Крім того, дуже болісно усвідомлювати свою безпорадність, залежність і слабкість та розуміти, що життя добігає кінця.
Не виключено й не дуже поважне відношення молодих до пенсіонерів. Наприклад, старців дуже ображає, якщо їх повчають, корегують їх дії, вирішують за них що їм робити, де жити та як за собою доглядати. Дідусі та бабусі не хочуть, щоб їх приймали як дітей, навіть якщо по своїм можливостям вони на них схожі.
Як виявити агресивний стан
Кожна людина індивідуальна, тому приступи агресії у всіх проявляються по-різному. Але є загальні схожі признаки, які можуть підказати, що починається агресивна фаза. Так, наприклад пенсіонер може кидати речі, штовхати та навіть бити свого опікуна, заважати йому виконувати гігієнічні процедури тощо. Також вони використовують образливі слова.
До пасивної агресії відносять такі прояви:
- Різки рухи
- Руки стиснуті у кулаки, удари по столу
- Злісний погляд
- Жорстке домінування та бажання давати поради.
Як допомогти агресивній літній людині
Дуже важливо, щоб той, хто доглядає за літньою людиною міг тримати себе у руках. Необхідно розмовляти з нею тихо, але твердо, не відповідаючи злом на зло. Слід не вступати в суперечки, використовувати короткі та прості речення. Також не треба критикувати людину, розмовляти у приказному тоні чи звинувачувати її в усіх проблемах. Краще згадувати приємні моменти з минулого, хвалити та мотивувати на самообслуговування. Спеціалісти дому престарілих знають тонкощі поведінки літніх людей та вміють з ними ладити.